“Ik heb een rotdag gehad. Mag ik even met jullie praten? Anders ben ik bang dat ik ga drinken.” Met die woorden meldt een beller zich deze maandagavond bij de THD. De vrouw is geen onbekende: ze belt regelmatig om haar verhaal te doen. In haar omgeving heeft ze weinig mensen die ze in vertrouwen durft te nemen. Daarom is de THD van Terwille voor haar een uitkomst.

Aan de andere kant van de lijn zit een ervaren vrijwilliger. Aan het begin van haar dienst heeft ze de verslagen van de telefoontjes van de afgelopen dagen doorgelezen. Zo kan ze inspringen op eerdere gesprekken die met deze vrouw zijn gevoerd. “Ik wil opgeven,” zegt de beller. “Mensen zien me alleen maar als een waardeloze zuiplap, en zo voel ik me ook.” De vrijwilliger luistert, vraagt door en zegt: “Je bent een mens van waarde. Dat zeg ik vaker tegen je en ik zal het blijven vertellen. Ook als je terugvalt. God vindt jou waardevol.”

Buiten kantoortijden
Al sinds de oprichting van Terwille is de telefonische hulpdienst onderdeel van het zorgaanbod voor mensen die te maken hebben met verslaving of prostitutie. De THD is doordeweeks elke ochtend en avond bereikbaar via een telefoonlijn en chat. Zo is er ook buiten de vastgestelde behandelminuten en kantoortijden een luisterend oor voor mensen die dit nodig hebben. Heel belangrijk, want een moeilijk moment of angst voor een terugval houden zich niet aan kantooruren.

Vertrouwensband
Voor veel bellers is de THD een eerste portaal in hun zoektocht naar hulp en een laagdrempelige manier om advies te vragen. Er zijn ook mensen die dagelijks of wekelijks naar de THD bellen om hun verhaal te doen. “De reden waarom mensen contact zoeken, is heel verschillend,” vertelt Gea, die al bijna tien jaar als vrijwilliger bij de THD werkt. “Soms wil iemand zich aanmelden voor een behandeling, vaak wil iemand alleen zijn verhaal kwijt. Het is belangrijk dat je goede vragen stelt, dat je te weten komt wat erachter zit om daarna iemand verder te kunnen helpen. Met sommige bellers of chatters hebben we al heel lang contact. Daar bouw je echt een vertrouwensband mee op.”

Rustig blijven
Omdat een telefonische hulpdienst niet wordt gefinancierd door de overheid of de zorgverzekeraar, wordt de THD bemenst door trouwe vrijwilligers. Ook maakt ieder jaar een aantal stagiaires van een zorgopleiding deel uit van het team. Anja Smits is als coördinator verantwoordelijk voor het werven en trainen van vrijwilligers. “Als vrijwilliger bij de THD moet je een stevige persoonlijkheid hebben,” zegt ze. “De bellers kunnen soms boos of gefrustreerd zijn. Het is belangrijk om zelf rustig te blijven en wat er gezegd wordt niet persoonlijk op te vatten.” Ook de inhoud van de gesprekken kan pittig zijn. “Veel bellers zijn eenzaam. In het begin krijg je soms een zwaar verhaal te horen. We proberen diegene dan te helpen om te relativeren. Al pratend zetten we dingen op een rijtje. Af en toe geven we een tip of advies, vaak ook bevestiging.” Zo helpen de vrijwilligers mensen door moeilijke momenten heen.

De juiste hulp
Nieuwe vrijwilligers worden ingewerkt voordat ze de telefoon oppakken. Onderdeel van het inwerken is een basiscursus verslavingszorg, waarin ze leren hoe een verslaving in elkaar steekt en welke hulpmogelijkheden er zijn. Wanneer een beller meer nodig heeft dan een telefoontje, kan de vrijwilliger hem wijzen op de professionele hulp bij Terwille of hem doorverwijzen naar een andere passende instantie. Omdat er elk dagdeel maar twee vrijwilligers aan het werk zijn, komt niet iedereen elkaar tijdens het werk tegen. Maar de vrijwilligers ontmoeten elkaar een aantal keer per jaar op een toerustingsavond, waar ze samen eten en in gesprek gaan over situaties die ze meemaken tijdens het werk. Ook oefenen ze samen in gespreksvoering.

Christelijke identiteit
Alle medewerkers en vrijwilligers van Terwille hebben een christelijke identiteit en een actief geloofsleven. Voor sommige bellers is dat een belangrijke reden om te bellen. Regelmatig vraagt iemand aan het eind van een telefoongesprek: “Wil je met me bidden?” Dat geldt niet voor iedereen. Er bellen ook mensen die niet zoveel met het geloof hebben, maar wel behoefte hebben aan oprechte interesse en een liefdevolle benadering. Vrijwilliger Gea vertelt dat de identiteit bepalend is voor de manier waarop mensen benaderd worden: “Vanuit onze christelijke grondslag willen we uitstralen dat we niemand opgeven. We gaan met mensen onderweg en er is hoop voor iedereen. Iedereen is welkom. Iedereen is van waarde, ook al loop je al veertig jaar vast.”

Vrijwilliger worden bij Terwille? Kijk op: www.terwille.nl/vacatures/voor-vrijwilligers