Creatief bureau voor merkstrategie

Ton vertelt: “A5tien is een creatief bureau voor merkstrategie. We helpen bedrijven om zichzelf te promoten via hun merk. Het zijn trajecten waarbij we echt de diepte ingaan en nadenken over de vraag: wat wil ik met het bedrijf en het product?” A5tien werkt hierbij met 5A’s. “De eerste A is Aansluiten,” vertelt Ton. “Het begint met aansluiten bij de klant. Begrijpt de ondernemer waar zijn klant mee bezig is, waar hij mee worstelt? Daarom gaan we als A5tien met de klanten van onze klant in gesprek over wie ze zijn en wat ze doen. Iets verrassends, iets onderscheidends is vaak het haakje waar wij later onze strategie aan kunnen ophangen.”

"We denken na over de vraag: wat wil ik met het bedrijf en het product?"

De 5 A’s
Na Aansluiten komt Aandacht. Ton: “We vragen naar de visie van het bedrijf. Vaak is daar nauwelijks over nagedacht, of staat het op papier, maar wordt er niets mee gedaan. We hebben aandacht voor de interne cultuur, zodat die aansluit op wat de klant extern wil.” Vervolgens komt Aantrekkingskracht: “Dat is het vertrekpunt voor de campagne,” zegt Ton. “Er komt een creatieve boodschap die de doelgroep moet raken. Daarna volgt Afsluiten: de bekende olifantenpaden van ‘dat hebben we altijd zo gedaan’ worden afgesloten. Je gaat aan de slag met verandering. Dat stuit nog weleens op weerstand, maar we zorgen ervoor dat alle neuzen dezelfde kant uitstaan. En dan volgt Activatie: we gaan naar buiten, de markt activeren.”

Diverse klanten
De klanten van A5tien zijn heel divers. “Er zijn ondernemers die weten dat je wekelijks bezig moet zijn met merkstrategie, maar het daar gewoon te druk voor hebben. Anderen hebben er geen kaas van gegeten. Die zeggen: ‘Voor verdere ontwikkeling heb ik jullie hulp nodig.’ Zo zitten we tussen samen optrekken en carte blanche in. We gaan samen met de ondernemer op ontdekkingsreis. Merkstrategie is geen exacte wetenschap. Het bevat bedrijfseconomie, maar heeft ook een grote psychologische component. Niet alles is meetbaar.”

"Economie is een middel om iets goeds te doen in de wereld. Dat wil ik graag doen en dan voor een doel dat niet te ver weg is."

Ton Oosterwijk A5tien

Waarom Zakenvriend?
Waarom vindt Ton het belangrijk zakenvriend van De Hoop te zijn? “Een van de 5A’s is Aandacht. Dan gaat het over de interne organisatie en dus over identiteit. Vanuit mijn persoonlijke christelijke identiteit vind ik het waardevol betrokken te zijn bij partijen die opereren vanuit die identiteit. Ik heb weleens gedacht dat ik als marketeer de apostel van de economie werd. Dat wil ik niet zijn. Maar economie is wel een middel om iets goeds te doen in de wereld. Dat wil ik graag doen, en dan voor een doel dat niet te ver weg is. Zo ben ik bij De Hoop uitgekomen.”

Verantwoordelijkheid
We vragen Ton tot slot waarom hij juist voor De Hoop heeft gekozen. “Gelukkig heb ik verslaving niet in mijn directe omgeving gezien, maar psychologie is een groot onderdeel van merkstrategie. Als marketeers willen we invloed uitoefenen op wat er allemaal in hoofden gebeurt, maar als je je in psychologie verdiept, zie je ook wat er faliekant mis kan gaan, bijvoorbeeld bij verslaving. Dat geeft een groot gevoel van verantwoordelijkheid.”